lördag 2 maj 2009

Val och kval

Nu har man kommit överens om att parlamentsvalen ska hållas i Bulgarien den 5 juli nu i sommar. Det har varit en lång debatt om huruvida dessa val skulle ske samtidigt med valen till EU-parlamentet den 7 juni. Men till slut var det uppenbarligen många parlamentsledamöter som tyckte att de skulle missgynnas av detta varför det blir separata valdagar liksom tidigare val.

En nyhet i valen är att 31 av de 240 platserna i parlamentet avgörs i majoritetsval.

En annan egenhet i Bulgarien när det gäller val är att det normalt finns en så kallad dag för eftertanke (ден за размисъл den za razmisăl) dagen innan och på själva valdagen. Då får det inte förekomma politisk debatt och reklam i media. Men det som kanske de flesta lägger märke till är att landet hålls torrlagt då ingen alkohol får säljas på restauranger och krogar.

Men i år blir det förändring. Dagen för eftertanke kommer att avskaffas vilket lett till att flera borgmästare, inklusive Bojko Borisov, förklarat att alkoholförbudet då också kan avskaffas. Argumenten är att det ändå inte följs samt att eventuell bakfylla och krökande på valdagen knappast hör till de större problemen denna dag.

Inte alla borgmästare är för ett hävande av alkoholförbudet då man befarar ett upprepande av scener från en annan och mer obildad tid. Andra oroar sig för att folk pga. dryckenskap eller baksmälla ska blanda ihop valsedlar, eller kanske ännu värre, glömma vilka man fått betalt för att rösta på*.


* Röstköp är ett smutsigt men tyvärr inte sällan återkommande fenomen. Framför allt är det romernas röster som köps eftersom de är både många och billiga.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag ska flytta till Bulgarien och hittade din blogg när jag gogglade. Jag har nog läst igenom hela nu! haha. Jag ska somsagt flytta till Bulgarien och undrar en sak, vad ska jag använda för internet där nere? Finns det nått seciellt internet som jag kan köpa där nere eller hur funkar det? Jag bloggar och har en ganska så stor blogg och vill gärna hålla kontakten med min familj här hemma i Sverige.

Finns de nått speciellt du tycker att jag borde tänka på nu när jag flyttar? Ska jag lära mig deras språk eller hur fungerar allt?

Många frågor, men jag hoppas att du kan svara på dem! Du får gärna svara på mail eller i min blogg.

Madelen654@hotmail.com
www.Madelenenylander.blogg.se

Kram Madelene!

Madelene sa...

Okej, tack för alla råd! Jag ska bo och jobba i Golden Sands på Den glade viking. Tror du att det finns internet där? Det är ju lite mindre där än inne i Sunny Beach =) Kram!

Ad Hoc i Bulgarien sa...

De flesta hotell har ju internet, fast inte alla har dragit kabel till rummen. En del ställen har trådlöst, WLan. Det är det smidigaste. Kolla med nån på plats.

Golden Sands är ju mindre än Sunny Beach men ändå ganska stort. Det är några kilometer från den ena änden till den andra.
Det brukar vara bra drag där, särskilt juli-augusti. Det tråkiga är, tycker jag i alla fall, är att Golden Sands är som ett slags turistreservat som har väldigt lite att göra med övriga Bulgarien.