Ett enkelt och billigt sätt att resa i Bulgarien är med tåg. Bulgariens motsvarighet till SJ heter BDZj (БДЖ - Български държавни железници Bălgarski dărzjavni zjelesnitsi). En tur och retur biljett Varna-Sofia eller Burgas-Sofia går på drygt 200 kronor. Vill du resa första klass så får du lägga på en svensk femtiolapp t/r för samma sträckor; tar du nattåg och vill ha liggvagn sår du lägga på en tjuga, sovvagn 50 kr, eller om du vill lyxa till det och ta businessklass på din sovkupé så kostar det ca 80 kr extra.
Fast, vad det gäller skillnaden mellan första och andra klass så är den inte så stor. Andraklasskupéer har 8 platser, förstaklasskupéer 6 platser. Toaletterna är de samma. Så, den enda skillnaden är i praktiken att sätena är något bredare i första klass. Man kan fråga sig om det är värt några tior extra.
Nu var det exempel på långa sträckor – ca 50 mil – men ni förstår ungefär prisläget. Resan Varna till Veliko Tărnovo tur och retur kostar ungefär hälften mot sträckan Varna-Sofia eftersom ressträckan är ungefär hälften. Veliko Tărnovo är för övrigt väl värt ett besök då det ligger pittoreskt längs de branta sluttningarna på floden Jantra. Över staden tronar den gamla borgen Tsarevets med sina ringmurar. Staden var huvudstad på medeltiden (och en kort tid 1878-79) och är den enda större stad i Bulgarien som har del av sin gamla bebyggelse kvar.
Men hur är det då att åka med tåg i Bulgarien? Jo, det är lite blandade intryck. Förvånansvärt ofta så håller tågen tiderna ganska bra. Ryktet tycks ju säga annat. Däremot är standarden högst varierande. Det finns en del moderna tåg med bekväma vagnar och rena toaletter. Men ibland så är det vagnar med många år på nacken och med toaletter som kräver en viss desperation för att man ska våga använda dem. Ha alltid några förpackningar pappersservetter med. Det finns garanterat inget papper på toaletten. Tåg som trafikerar kortare sträckor, typ lokaltåg, kan vara väldigt slitna.
Det är bara de allra modernaste vagnarna som har luftkonditionering. Annars är det öppet fönster som gäller. På sommaren på det bulgariska slättlandet kan det bli väldigt hett varför öppet fönster är det enda uthärdliga. Restaurangvagnarna verkar helt ha försvunnit och ersatts av försäljare som drar en vagn med dryck och tilltugg för försäljning. Ibland finns det en buffévagn, men den erbjuder som regel bara dryck och enklare mat/tilltugg. Så om du ska resa några timmar så gör som bulgarerna; bunkra upp med matsäck. På och omkring stationerna finns det som regel gott om kiosker och småbutiker där man kan bunkra upp.
En skillnad mot Sverige är att tågen är ganska långsamma. Det beror inte bara på att järnvägen liksom tågen ofta är ålderstigna, utan också på att Bulgarien är ett bergigt land. Det blir alldeles för mycket kurvor och uppförslut för att det ska gå att åka riktigt fort. Däremot kan det vara väldigt vackra scenerier som finns utanför tågfönstret när du åker över bergen. Min favoritsträcka när det gäller vacker natur är sträckan mellan Sofia och Mezdra på vägen mellan Sofia och Varna. Där slingrar sig järnvägen fram längs floden Iskăr i en djup ravin med höga, vita karstberg runt omkring.
Till glädje för turisterna så har kommunisttidens krångel nästan helt försvunnit när man ska köpa biljetter. Nu köper din biljett precis som här: allt i en lucka. Däremot så kan språkkunskaperna vara lite si och så, i synnerhet på de mindre stationerna. Här är en (mycket) kort ordlista som kan vara bra att ha:
biljett – bilet – билет
enkelbiljett – ednoposotjen bilet – еднопосочен билет
tur och retur – otivane i vrăsjtane – отиване и връщане
till – za – за
idag – dnes – днес
imorgon - utre - утре
reserverad plats – zapaseno mjasto - запазено място
reserverade platser – zapaseni mesta - запазени места
kupé – kupe – купе
Ja, det kanske räcker så. Med lite papper och penna så ska det nog gå bra. På längre sträckor så är det obligatoriskt med platsbiljett precis som här, men det brukar ingå i priset. Om du köper tur och retur så brukar man normalt få boka retur platsen innan returresan.
För att utforska järnvägsnätet samt kolla tider och priser så är det bara att gå in på den Bulgariska järnvägens egen hemsida, klicka på rutan En uppe till höger så får du allt på engelska (går inte att direktlänka tydligen).
Tyvärr ligger alla turistorter ganska långt från närmaste järnvägsstation. Det är nog därför som få utnyttjar denna möjlighet att komma ut och se lite mer än sand och hotellväggar. Du måste ta dig till antingen Varna eller Burgas beroende på var du bor. Du kan inte heller åka tåg mellan Varna och Burgas trots att det är två storstäder som ligger ganska nära varandra. Det finns helt enkelt ingen järnväg direkt mellan städerna. Då får man ta buss.
Är det säkert på tågen? Ja, det är det. Jag har aldrig råkat ut för något trots många och långa tågresor i Bulgarien. Jag känner ingen heller som drabbats av något värre än tågförsening. Fast, helt uteslutet är det förstås inte att någon ficktjuv kanske tar en chans, i synnerhet om det är trångt. Men det gäller nog främst lokaltågen. Tågolyckor är ungefär lika ovanliga som i övriga Europa så det behöver man inte bekymra sig om. Som utlänning blir du också lämnad ifred om du vill vara ifred. En utlänning drar inte till sig något särskilt intresse om det nu var någon som trodde det. Däremot så kan folk vara lite mer pratglada än i Sverige om du vill försöka dig på en konversation med dina medpassagerare.
Så om du vill se mer av Bulgarien och har några dagar över så kan jag rekommendera en tågresa. Men är du bekväm av dig samt har mer bråttom så måste jag ändå rekommendera buss. Med dem kan du nå varenda liten stad eller samhälle i hela Bulgarien till skillnad mot tågen. Dessutom är buss oftast betydligt snabbare än tåg. Den enda nackdelen är att det är något dyrare än tåg. Men om bussresande får jag ta i en annan bloggpost.
lördag 9 maj 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar