fredag 13 augusti 2010

Strömavbrott och skattebrott

Problemen med strömförsörjningen i Sunny Beach fortsätter. Även igår och idag förekom strömavbrott som förutom att lämna turistorten i mörker, framför allt fick luftkonditioneringar och kylskåp att lägga av. I den ovanligt höga värmen som tagit sitt grepp om Svartahavskusten känns dessa nog viktigare än fungerande belysning tror jag. Denna gång anges orsaken till avbrotten vara nödvändiga reparationer av kraftledningarna. Hotellägare och krögare är förstås upprörda som förutom att man måste slänga en massa mat, även måste hantera mängder av upprörda turister. Just nu i Sunny Beach uppskattas cirka 150 till 200 tusen turister befinna sig.

Samtidigt så har de bulgariska skattemyndigheterna gjort omfattande kontroller av restuaranger och barer i Sunny Beach. Det visade sig då att kring 70 % av alla inkomster aldrig redovisas. En nattklubb som tidigare har redovisat 10 leva intäkter från entréavgifter varje dag, visade sig nu dra in mer än 4000 leva (20.000 kr) på bara fem timmars entréavgifter. Många andra liknande exempel på gravt bedrägliga redovisningar upptäcktes.

Skattemyndigheterna hotar nu inte bara med omfattande skatterevision för detta år, utan även för upp till fem år tillbaka i tiden. Fast det har man ju gjort förut och inget har hänt. Eftersom bakom många hotell, restauranger och barer står mäktiga politiker och andra inflytelserika så är det ingen som tar dessa revisionshot på allvar. Den nu gjorda kontrollen uppfattas nog av de flesta inblandade som en tillfällig störning i verksamheten.

Den nära framtiden får visa om premiärminister Bojko Borisovs löften om ordning och reda även bland folk med makt och kontakter har någon substans.

Samtidigt så förstår man att infrastrukturen kring turistorterna är i dåligt skick då ingen verkar vilja betala för den.

2 kommentarer:

Danne sa...

Hej! Jag vill bara tacka dig för all information som du skriver. Jag är halvbulgar och din blogg är givetvis mycket intressant för mig (och många andra)! :) Mvh. Danne

Zophia sa...

Jag håller med dig Danne. Jag upptäckte bloggen idag och tycker den verkar väldigt intressant och givande.

Jag blir självklart nyfiken på vad som väckt ditt (Ad Hoc) intresse och vilken relation du har till Bulgarien?

Själv är jag halvbulgar och funderar på att åka dit och arbeta ett tag. Talar dock ingen bulgariska - ännu. Jag undrar därför om det finns något särskilt att tänka på vid en anställning och flytt till Sofia? Vad ligger t.ex. medellönerna på i Bulgarien, speciellt om man jobbar inom IT och kundtjänst? Vilka områden är bra att bo på i Sofia och vad ligger hyrorna på? Vilka roliga kulturella aktiviteter finns det i Sofia? Osv...

Om du eller någon annan har erfarenhet av boende och/eller arbete i Bulgarien får du gärna berätta om det här eller mejla mig på: zophia.vazov@hotmail.com