
En annan viktig anledning är själva körkulturen. Att köra fortare än förhållandena medger är vanligt. Chansartade omkörningar sker hela tiden. Det finns en slags nonchalans och attityd av att ”går det så går det”. Bältesanvändning går trögt även om det är bättre än tidigare. Det uppfattas dock fortfarande som ganska fjolligt att använda bilbälte. Ett stort problem är rattfylla. För många är det fortfarande helt okey att ta bilen till krogen/diskot och sen köra hem, gärna i rallyfart med bilen fylld av kompisar. Detta är dock inte bara ett ungdomsproblem, utan den attityden förekommer hos alla typer av människor, tråkigt nog även bland yrkeschaufförer.
Dessutom är bilparken föråldrad och inte alltid i bästa skick.
För att motverka detta gör polisen allt fler kontroller. Man har kampanjer i media. Dock går det trögt att ändra attityder. Kontrollerna uppfattas mest som ett sätt att klå folk på pengar eller för att kräva mutor. Att rensa upp längs vägarna har man inte ens börja fundera på, delvis eftersom reparation av själva vägarna naturligtvis är mer prioriterat. Delvis också eftersom det Bulgariska vägverket inte riktigt ser sig som en viktig part i arbetet med trafiksäkerhet. Det ses mest som en polisiär fråga.
Klart är i alla fall att om du ska köra bil i Bulgarien de närmaste åren så gäller det att vara fortsatt alert och hålla koll på både trafik och väg.
Uppdatering 2007-05-30: SVD har en artikel om bilåkning och risker i Europa. Där finns lite statistik för andra EU-länder.
Uppdatering 2008-03-19: DN har en artikel om trafikdöd i Europa men tyvärr saknas siffror för Bulgarien. Siffrorna för Sverige är dock andra och "bättre" än de jag har i bloggposten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar