fredagen den 10:e april 2009

Bakslag i turistnäringen?

Jag har tidigare skrivit om att förhandsbokningarna till hotellen vid Svartahavskusten har varit betydligt färre än förra året. Det verkar som om en viss försiktighet finns bland charterbolagen att inte boka in sig på för många bäddar innan man vet efterfrågan i år. Även om ett större intresse än man räknat med skulle infinna sig så är det förmodligen inga problem att ordna ytterligare bäddar. Det finns ju ett överutbud av hotellbäddar som bara väntar på sina gäster. Jag antar att det tillgången på flyg också kan skalas upp med relativt kort varsel då man räknar med mindre resande i år och det därför rimligen borde finnas ledig kapacitet stående.

En fingervisning hur sommarsäsongen kommer att bli är vintersäsongen som håller på att gå mot sitt slut här i Bulgarien. På ett sätt har denna säsong varit bra då det har funnits mycket snö och bra kapacitet i backarna. Generellt sett har vintersportturismen ryckt upp sig här i Bulgarien som bl.a. ett reportage i Packat & Klart visade för några veckor sedan.

Men, när man tittar lite närmare på statistiken och undersökningen så visar de en turistindustri som har problem. En av de stora konkurrensfördelarna har varit de låga priserna. Men trenden har under flera år varit en ständig höjning av priserna, på såväl hotell som på kringtjänster. Delvis har detta matchats med en förbättring av standarden. Undersökningar visar dock att denna matchning har släpat efter då allt fler tycker att Bulgarien är en dyr destination. Nu gäller detta vinterturism, men förmodligen kommer motsvarande undersökning av sommarturismen ge samma resultat.

Att standarden var lite si och så var tidigare inte ett större problem eftersom det kostade så lite. Det låga priserna gjorde att förväntningarna inte var så uppskruvade vilket gjorde att få klagade. Faktiskt var de flesta ganska nöjda efter att ha konstaterat att nivån på rum och service var hygglig trots allt. Generellt sett har man tyckt att det varit prisvärt och många turister har återkommit många år i rad.

Det som händer nu är att turistbranschen drabbas från två håll: dels finanskrisen som gör att turisterna håller sig hemma, dels att priset som konkurrensfördel i princip har försvunnit. Prisnivån på turistorterna börjar nu bli så pass hög att många väljer bort Bulgarien då man inte tycker att resmålet ger valuta för pengarna, alternativt helt enkelt inte har råd. Som en del i detta problem är omständigheten att kvalitén på tjänster och produkter inte hängt med. Man försöker alltså ta betalt som i Grekland eller Cypern utan att erbjuda samma kvalité. Framför allt tappar man mot Turkiet som har en fortsatt bra prisnivå samtidigt som kvalitén är bra. Den bästa indikatorn på det är att allt fler bulgarer väljer bort Svartahavskusten för att istället semestra utomlands. Det är inte bara ett uttryck för att fler människor har mer pengar, utan också att man är besviken efter tidigare års semestrande på hemmaplan.

Något åtgärdspaket för att komma till rätta med detta finns egentligen. Det enda som regeringen kunde tänka ut var att erbjuda statens tjänstemän en subventionerad semester där staten står för halva kostnaden och den anställde för den andra halvan. Hotellen i sin tur skulle ge en bonus i form av en gratis extra övernattning om man stannade minst fem dagar. Detta är naturligtvis bara ett sätt att subventionera hotellnäringen inför valen i sommar. Dessutom så har många parlamentsledamöter och höga tjänstemän intressen i denna bransch. Att bevilja sig själv statligt stöd är ju trots allt en beprövad modell i Bulgarien som dessutom gör tjänstemännen glada och igen påminns om att man ska rösta på Socialistpartiet.

Ett problem i Bulgarien är att kommunisttidens syn på den utländske turisten som en vandrande bankomat fortsätter. Det finns alltså liten förståelse för att det faktiskt finns en gräns för vad en vanlig turist förmår att betala. Alla har velat tjäna pengar på turismen vilket lett till en stigande spiral av priser. I slutändan är det ändå turisten som ska betala. Dessutom lär saker som har drivit turister till vansinne de sista åren som höga avgifter för parasoller och dylikt, bedrägeritaxor på taxin, dålig infrastruktur och brist på variation m.m. fortsätta. Debatten bland turismnäringens pampar i Bulgarien handlar märkligt nog väldigt ofta att det är turisternas fel att det går dåligt i Bulgarien.

Det man kan hoppas på är att den nuvarande krisen blir den välbehövliga spark i arslet som turistnäringen (och politiker) behöver. När man väl ställs inför scenariot att mista nästan allt, då kanske man satsar på det som verkligen behövs.

Hur säsongen i år ska bli är fortfarande en helt öppen fråga.